ΠΕΡΙ ...ΑΝΘΥΠΟΜΕΤΡΙΟΤΗΤΩΝ Ο ΛΟΓΟΣ
Σίγουρα ο Παναγιώτης Κονδύλης θα ανασυρθεί στις μνήμες των μελλοντικών Ελλήνων ως μία, ακόμα, χαμένη ευκαιρία δεξαμενής σκέψης που αγνοήθηκε... Ακόμα μία αστοχία της κοινωνίας των συγχρόνων γραικύλων να αδράξουν "σωσίβιο" κοινωνικής σωτηρίας αντλώντας από τη σοφία ενός καθαρού πνεύματος που, κατά έναν αξιοπρόσεκτο ...μέσο όρο, "ήξερε να βλέπει" αλλά και να στοχάζεται. Ο Παναγιώτης Κονδύλης είχε δηλώσει: "Εκπλήσσομαι αν κάποιος
συμφωνεί μαζί μου!". Αυτό ακριβώς επαναλαμβάνει και το Ιστολόγιό μας επαναφέροντας στη μνήμη των αναγνωστών μας το προφητικό επίμετρο ενός έργου του:
Η Ελλάδα
μεταβάλλεται σταθερά σε χώρα με περιορισμένα κυριαρχικά δικαιώματα, δηλαδή
δικαιώματα των οποίων η κυρίαρχη άσκηση εξαρτάται από τη βούληση και τις
αντιδράσεις τρίτων, ενώ παράλληλα η στάση της γίνεται όλο και περισσότερο
παθητική ή αντιφατική. Η διακήρυξη «δεν παραχωρούμε τίποτε» δεν έχει έμπρακτο
αντίκρυσμα όταν η χώρα εκλιπαρεί σε κρίσιμες ώρες τις μεσολαβητικές προσπάθειες
των Ηνωμένων Πολιτειών ξέροντας εκ των προτέρων ότι αυτές θα πληρωθούν με
παραχωρήσεις ή όταν αποσύρει χωρίς χειροπιαστά ανταλλάγματα το βέτο της για την
τελωνειακή ένωση της Τουρκίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση αποδεικνύοντας έτσι άθελα
της πόσο είναι πιθανό να μετατραπεί σε δορυφόρο της Τουρκίας ακριβώς μέσω του
«ευρωπαϊκού δρόμου» και της επιρροής των «ευρωπαίων εταίρων». Τέτοιες ενέργειες
δεν είναι απλώς εσφαλμένοι ή έστω συζητήσιμοι χειρισμοί. Συνιστούν τα εύγλωττα
επιφαινόμενα μιας βαθύτερης ιστορικής κόπωσης, μιας προϊούσας, ηδονικής μάλιστα
παράλυσης.
Στον βαθμό που η
Ελλάδα θα καθίσταται ανεπαίσθητα γεωπολιτικός δορυφόρος της Τουρκίας, ο
κίνδυνος πολέμου θα απομακρύνεται, οι ψευδαισθήσεις θα αβγατίζουν και η
παράλυση θα γίνεται ακόμα ηδονικότερη, έφ' όσον η υποχωρητικότητα θα αμείβεται
με αμερικανικούς και ευρωπαϊκούς επαίνους, που τους χρειάζεται κατεπειγόντως ο
εκσυγχρονιζόμενος Βαλκάνιος, και επίσης με δάνεια και δώρα για να
χρηματοδοτείται ο παρασιτικός καταναλωτισμός.
Απ' αυτές τις
συνθήκες ό,τι στην πραγματικότητα θα συνιστά κάμψη της ελληνικής αντίστασης
κάτω από την πίεση του υπέρτερου τούρκικου δυναμικού, οι Έλληνες θα συνηθίσουν
σιγά-σιγά να το ονομάζουν «πολιτισμένη συμπεριφορά», «υπέρβαση του εθνικισμού»
και «εξευρωπαϊσμό».
Πράγματι, το
σημερινό δίλημμα είναι αντικειμενικά τρομακτικό και ψυχολογικά αφόρητο: η
ειρήνη σημαίνει για την Ελλάδα δορυφοροποίηση και ο πόλεμος σημαίνει συντριβή.
Η υπέρβαση του διλήμματος αυτού, η ανατροπή των σημερινών γεωπολιτικών και
στρατηγικών συσχετισμών απαιτεί ούτε λίγο ούτε πολύ την επιτέλεση ενός
ηράκλειου άθλου, για τον οποίο η ελληνική κοινωνία, έτσι όπως είναι, δεν
διαθέτει τα κότσια.
Οι μετριότητες,
υπομετριότητες και ανθυπομετριότητες, που συναπαρτίζουν τον ελληνικό πολιτικό
και παραπολιτικό κόσμο, δεν έχουν το ανάστημα να θέσουν και να λύσουν ιστορικά
προβλήματα τέτοιας έκτασης και τέτοιου βάθους ίσως να καταρρεύσουν ακόμα και
στην περίπτωση όπου θα βρεθούν μπροστά στη μεγάλη απόφαση να διεξαγάγουν έναν
πόλεμο γιατί, αν o πόλεμος είναι συνέχεια της πολιτικής, ποιός πόλεμος θα
συνεχίσει μια σπασμωδική πολιτική;
Οι ευρύτερες
μάζες, καθοδηγούμενες από το ίδιο ένστικτο της βραχυπρόθεσμης αυτοσυντήρησης,
έχουν βρει τη δική τους ψυχολογικά βολική λύση: το έθνος το υπηρετούν ανέξοδα
περιβαλλόμενες γαλανόλευκα ράκη, οπότε το καλεί ή περίσταση, και έχοντας
κατόπιν ήσυχη συνείδηση το κλέβουν μόνιμα με παντοειδείς τρόπους: από τη
φοροδιαφυγή, την αισχροκέρδεια και τα «αυθαίρετα» ίσαμε τη χαμηλή
παραγωγικότητα εργασίας (ούτε το 50% του μέσου όρου της Ευρωπαϊκής Ένωσης!) και
την κραυγαλέα ανισότητα ανάμεσα σ' ό,τι παράγεται και σ' ό,τι καταναλώνεται, με
αποτέλεσμα την καταχρέωση και την πολιτική εξάρτηση του τόπου.
Αν λάβουμε ύπ'
όψιν μας μόνον όσα πράττονται και αφήσουμε εντελώς στην άκρη την εικόνα που
έχουν για τον εαυτό τους οι πράττοντες, τότε φαίνεται να βρισκόμαστε σε
συλλογική αναζήτηση της ιστορικής ευθανασίας, υπό τον όρο να σκηνοθετηθούν έτσι
τα πράγματα, ώστε κανείς να μην έχει την άμεση ευθύνη, και επίσης υπό τον όρο
να τεχνουργηθούν απροσμάχητες ανακουφιστικές εκλογικεύσεις («ελληνοκεντρικές» ή
«εξευρωπαϊστικές», αδιάφορο).
Τις τραγωδίες ή
τις κωμωδίες, που μπορούν να περιγράψουν με τις αρμόζουσες αποχρώσεις αυτήν την
ιδιαίτερη κοινωνική και ψυχολογική κατάσταση, θα τις γράψουν ίσως άλλοι. Εμένα
μου έρχεται στον νου η τετριμμένη, αλλά πάντοτε ευθύβολη θυμοσοφία: «όπως
στρώνει καθένας, έτσι και κοιμάται.»
Παναγιώτης Κονδύλης: «ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΠΟΛΕΜΟΥ» (1997)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.