Σάββατο 11 Μαΐου 2019

ΤΟ ΛΑΒΑΡΟ 
ΤΟΥ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΕΖΙΚΟΥ ΣΥΝΤΑΓΜΑΤΟΣ
(1779-1796]


     Στην αίθουσα του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου παρουσιάσθηκε χθες ενώπιον, δυστυχώς, περιορισμένου ακροατηρίου, η ανακάλυψη, στο ρωσικό Μουσείο "Ερμιτάζ", του λαβάρου του Ελληνικού Πεζικού Συντάγματος (1779-1796) αλλά και η παράδοση "αντιγράφου" του προς έκθεση στο αθηναϊκό μας Μουσείο.


     Την σύντομη παρουσίαση της ανακαλύψεως και προσφοράς έκαναν οι κ.κ. Σεργκέι Πιντσούκ-Γαλάνης και Αγαθάγγελος Γκιουρτζίδης, επικεφαλής της ανακαλύψεως και της ιστορικής έρευνας του αντικειμένου το οποίο, όντως, αποτελεί ένα πολύ σημαντικό συμπλήρωμα στην ιστορία του αποδήμου Ελληνισμού.

     Χορηγοί και συμπαραστάτες της όλης διαδικασίας από την ανακάλυψη, την προσφορά και την διοργάνωση της παρουσιάσεως ήταν η "Ομοσπονδία Ελληνικών Κοινοτήτων Ρωσίας", το "Φιλανθρωπικό Ίδρυμα Ιβάν Σαββίδη", το "Ίδρυμα Ελληνικών Ερευνών" και ο "Σύνδεσμος Φιλίας Ρωσίας-Ελλάδας-Κύπρου".

     Επειδή, όπως προαναφέραμε, το αντικείμενο είναι πολύ σημαντικό για την ιστορία του αποδήμου Ελληνισμού θα πρέπει να επισημάνουμε τρεις εξίσου σημαντικές ενστάσεις που θα πρέπει, έστω και εν καιρώ, να "διακσεδασθούν":


     α. Η ΤΑΥΤΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΤΕΚΜΑΡΣΗ

     Κατά την διάρκεια της παρουσιάσεως δεν έγινε καμία αναφορά στην ταυτοποιητική αποδεικτικότητα βάσει της οποίας "αναγνωρίσθηκε" το λάβαρο, βασική παράλειψη για την αρχαιολογική τέκμαρση της αυθεντικότητός του. 


β. ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΑΠΕΙΚΟΝΙΣΕΩΝ

     Δυστυχώς, ενώ έγιναν επανειλημμένες αναφορές στην "ομιλούσα" πλευρά του σταυρού και του ελληνογλώσσου επιγράμματος, δεν έγινε καμία αναφορά στην ερμηνεία της άλλης πλευράς με το γράμμα "ε" την κορώνα και τα ρωσικά επιγράμματα. 


γ. ΑΝΑΝΤΙΣΤΟΙΧΙΑ ΣΧΕΔΙΑΣΕΩΝ

      Καθ΄ όλη την διάρκεια της παρουσιάσεως οι διαφάνειες που επεδείχθησαν στην οθόνη έδειξαν μίαν επιφάνεια του λαβάρου η οποία έφερε τον σταυρό και το επίγραμμα "ΥΠΕΡ ΠΙΣΤΕΩΣ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ" σε αστεροειδές πεδίο.


     Η ίδια μορφή, με τον σταυρό και το επίγραμμα επί αστεροειδούς πεδίου εμφανίζεται και στο επίσημο φυλλάδιο της διοργανώσεως που διενεμήθη μέσα στην αίθουσα του Εθνικού Ιστορικού Μουσείου προς τους παρισταμένους.


     Δυστυχώς, όταν μετακινηθήκαμε από την κυρίως αίθουσα της εκδηλώσεως στην αίθουσα όπου, πλέον, εκτίθεται μονίμως το δωρηθέν "αντίγραφο" του λαβάρου εξεπλάγημεν με την θέα ενός εντελώς διαφορετικού αντικειμένου το οποίο, αντί του αστεροειδούς πεδίου ενεφάνιζε ένα τελείως διαφορετικό με ένα σταυρό διαφορετικών αναλογιών και με διαφορετική γραμματοσειρά.


     Δεδομένων των λεπτομερειών πιστής αναπαραγωγής του "αντιγράφου" που μας περιέγραψαν οι δύο ομιλητές επιμένοντες στην πιστότητα του τελικού αποτελέσματος του προς δωρεάν αντικειμένου, ακόμη και της υφάνσεως ακριβούς υφάσματος του οποίου η αναπαραγωγή απαίτησε δύο μηνών εργασία, παραμένουμε με την απορία μιας τέτοιας αναντιστοιχίας!


     Και, δυστυχώς, ούτε κατά την διάρκεια της παρουσιάσεως του "αντιγράφου" στο σημείο όπου εκτίθεται στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο, οι δύο ομιλητές μας έδωσαν κάποιαν εξήγηση γι αυτή την ανερμήνευτην αναντιστοιχία.

     Ας ελπίσουμε ότι, κάποτε, οι φιλογενέστατοι παρουσιαστές της σημαντικής, αυτής, ανακαλύψεως θα διασκεδάσουν τις απορίες μας.

Αριστοτέλης Ηρ. Καλέντζης.
τ. 6977764737




ΣΧΟΛΙΑ ΠΟΥ ΛΑΒΑΜΕ

Π. Ασημάκης, 11/5/2019, 21:44 μ.μ.

     Είχαμε καμιά απάντηση για τις διαφορές;


Απάντηση Σ.Ο.:

     Μέχρι στιγμής όχι. Εάν υπάρξει θα αναρτηθεί αμέσως.

---------------------------------------------------------------------------

Προς κ. Π. Ασημάκην, 12/5/2019, 12:38 μ.μ.

     Αγαπητέ κ. Π. Ασημάκη,

     Σας ενημερώνω ότι μόλις έλαβα τηλεφώνημα από τον ευγενέστατο κ. Αγαθάγγελο Γκιουρτζίδη ο οποίος είχε την καλοσύνη να μας ενημερώσει επί των ανωτέρω αποριών ως εξής:

     1. H ταυτοποιητική τεκμηρίωση του λαβάρου έγινε βάσει του αρχείου του Μουσείου "Ερμιτάζ" το οποίο παραμένει ανέκδοτο αλλά, πάντως περιέχει όλα τα στοιχεία τα οποία αφορούν στο λάβαρο.

     2. Το επίγραμμα στα ρωσικά όπως εμφανίζεται επί πεδίου ταινίας στην άλλη πλευρά του λαβάρου σημαίνει και πάλι "Υπέρ Πίστεως και Ελευθερίας".

     3. Η αναντιστοιχία της μορφής μεταξύ διαφανειών, εντύπου και του τελικώς εκτιθέμενου αναπαραστατικού δημιουργήματος έγκειται στο ότι στις μεν διαφάνειες και στο έντυπο εμφανίζεται σχεδιαστικό προσχέδιο επίσης από τα αρχεία του "Ερμιτάζ" που χρησιμοποιήθηκε στην αρχική μελέτη υλοποιήσεως του λαβάρου, ενώ το εκτιθέμενο αντίγραφο απεικονίζει με ακρίβεια το πρωτότυπο κειμήλιο που βρίσκεται στο "Ερμιτάζ".

     Τέλος, ο κ. Αγαθάγγελος Γκιουρτζίδης εξέφρασε το παράπονό του γιατί δεν ετέθησαν οι ερωτήσεις αυτές κατά την διάρκεια της εκδηλώσεως,δυστυχώς, όμως, όπως του απήντησα οι κατόπιν υποχρεώσεις μου δεν μου επέτρεπαν την παράταση του χρόνου παραμονής μου στην εκδήλωση.

     Με εκτίμηση και προς εσάς αγαπητέ κ. Π. Ασημάκη και προς τον ευγενέστατο κ. Αγαθάγγελο Γκιουρτζίδη τον οποίο και πάλιν ευχαριστώ για την άμεσην επικοινωνία και ενημέρωση!

----------------------------------------------------------------------------

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.